Din dramatiske værktøjskasse

Fokuseret og solid dramatisk træning

Grundforløbets første fokusområde kalder vi 'Din dramatiske værkstøjskasse'. 

Her får du fyldt din sceniske værktøjskasse med forskellige skuespilteknikker, bevægelsesmetoder, karakter- og figurarbejde, dramatisk analyse, teaterhistorie, musikalitet og meget mere.

Læs mere om de enkelte fag og emner herunder:

Teater og drama på gulv

I teater og drama har vi fuldt fokus på skuespillerens tekniske DNA. Arbejdet læres og opleves i en lang række af øvelser.  

Her går vi i dybden med det magiske åndedræt, der åbner til skuespillerens 1000 facetter af følelser og stemninger. Der er daglig træning i improvisation og samspil samt skuespillerens grundlæggende teknikker.

Her udfordres særligt din fantasi, din indlevelse og dit unikke udtryk.

Vi arbejder gennemgående med metodelæren: Stanislavskij, Meisner og Viewpoints.

Fysiodrama

Er det sted, hvor vi træner sammenhængen mellem kroppen og hovedet - og vi træner hver dag.

Få træning i: Form-bevidsthed, kropslig musikalitet og improvisatorisk metode. I Fysiodrama oparbejdes og udfordres kroppens styrke, fleksibilitet og spændvidde. Gennem en vifte af bevægelseskvaliteter kommer vi tættere på forståelsen og oplevelsen af egen krop og muligheden for at arbejde med bevægelsesmæssige begrænsninger.

Igennem små sammensætninger og større koreografier indenfor forskellige bevægelsesgenrer, lader vi kroppen huske, og oparbejder overskud til scenisk nærvær.

Vi arbejder med udgangspunkt i forskellige bevægelsesteorier og metoder: Suzuki, Fysisk handlingsmetode, Laban & Steve Paxton. Vi skal svede os vej til en større sanselighed & kropsligt partitur.

Teater på Tværs

Hvad med at omsætte Edvard Munchs klassiker ”Skriget” til en musical? Eller lade Shakespeare forklare relativitetsteorien? Hvad med at sætte dagens nyheder op som en pompøs kabaret?

Teater på Tværs er et kunstnerisk laboratorium, hvor vi eksperimenterer med de nyeste teaterformer i spændfeltet mellem teater, teori og performance.

Vi laver vilde fortolkninger af klassiske kunstværker, omsætter videnskabelige teorier til teatralske tableauer – og meget mere. Vi vender op og ned på teatrets konventioner, så publikum bliver skuespillere og skuespillere publikum, vi pendler mellem udramatiske selvfortællinger og storstilet showbiz, vi leger, tænker, improviserer og diskuterer sammen.

Som skuespiller i dag skal du i stigende grad kunne reflektere over egen praksis og være medskabende i alle dele af den kunstneriske proces. I Teater på Tværs reflekterer vi sammen over, hvad det er kunsten kan, skal og vil samtidig med, at vi masserer evnen til at tænke i kreative koncepter og fantasifulde fremførelser. I Teater på Tværs sættes din indre kunstner i spil – der skal leges, eksperimenteres og tænkes helt ud af den sorte boks.

Maskearbejde

Langt de fleste mennesker føler, at deres identitet først og fremmest er bundet til deres ansigt. Vores pasbillede er derfor også vores ansigt, og ikke vores fødder, selv om de er lige så forskellige fra menneske til menneske, som ansigtet er.

En skuespiller skal kunne spille flere pasbilleder end sit eget, og i maskearbejdet får du en reel forståelse og indsigt i sådan en forvandling. Når du har masken på, vil du opleve mange og nye facetter af dit personlige udtryk. Man holder selvfølgelig ikke op med at “være sig selv”, men det er maskens natur, der stiller sig forrest til fremkaldelse.

Maskearbejde lever af nærvær og evnen til at reagere spontant - og herigennem er der dannet basis for det senere karakterarbejde, som vi skal igennem.

Glæd dig til at tage masker på og opleve deres eventyr med dig, jer og verden.

Scenisk fantasi

Gennem improvisation arbejder vi med at træne den del at håndværket, som gør det muligt at stille sig til rådighed for den vilde samskabte fantasi.

På gulvet kaster vi os ud i at udvikle og spiller situationer her og nu. Det kræver både mod og øvelse at stille sig til rådighed for - uden nogen som helst forberedelse - at spille noget, man ikke ved, hvad er, før det sekund det skabes. Lige i dette nu - uden forsøg på genialitet eller fikse indslag, men blot med tilstedeværelse og nærvær.. 

Det er vildt, det er teater - lige på og ærligt.

Undervisningen træner opmærksomhed, nærvær, fantasi og evnen til at reagere spontant - alt sammen noget, der er vigtigt for en skuespillers arbejde.

Kor og sang

I kor og sang har vi fokus på din stemme og musikalitet.

Vi har kor og sang hver eneste uge for at træne vores stemmer, udforske vores musikalitet og udvikle vores unikke sangunivers.

Janne Wind samler alle rundt om flyglet i Foredragssalen til ensemble kor, hvor der synges bredt, udfordrende og med stor energi.

Derudover vil Janne Wind i mindre intensive forløb arbejde med målrettet sangundervisning for alle elever, hvor det er teknikken, udtrykket og fortolkningen, der er i fokus.

Karakterarbejde

Vi træner skuespillerens evne til at spille karakterer, der lever gennem følelser, nærvær og indlevelse. Vi arbejder mod målet om at “leve” i karakteren: En fordybelse i karaktertræk, bevægelser, toner, forståelser og psyken - Du træder helt ind i en fiktiv person og fremstår troværdigt og genkendeligt.

Når du ser ud gennem karakterens øjne, så lærer du både noget om verden og om dig selv. Når skuespillerens karakterarbejde bevæger publikum, og de kan genkende noget af deres eget liv på scenen, vil scenekunst for alvor give mening.

Tekstarbejde

Det er en vigtig del af skuespillerens værktøj at kunne omsætte en skreven tekst til mennesketale.

Arbejdet træner forvandlingen af sorte bogstaver på hvidt papir til sprog og følelser. Det kan både være gamle græske tragedier, Shakespeares fine tekster på vers og helt piv moderne: “fucking awesome, savage tongues”.

Vi arbejder med både mono- og dialoger; dvs. tekster, hvor du er alene og tekster, hvor I er to, der arbejder sammen.

Kom og besøg Ryslinge Højskole

Du er altid velkommen til at besøge os - book en rundvisning når det passer dig!

SoMe - Wall